Skolemåltidet gir viktig påfyll

Regelmessige måltider er viktig for både konsentrasjon, prestasjon, helse og velvære. Hver 3.-4. time er det lurt å tilføre kroppen energi og næringsstoffer ved hjelp av et måltid.

– Matpakken er nødvendig for at barn og unge skal kunne prestere i skolehverdagen, forteller Kaja Helland-Kigen, klinisk ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Hovedlinjene i et sunt kosthold for barn og unge er god måltidsrytme, riktig sammensetning av måltidene og at man gjør forskjell på hverdag og fest.

– Matpakken er en viktig brikke i måltidspuslespillet. Det er derfor bekymringsverdig når vi ser av norske undersøkelser at andelen barn og unge som har med seg matpakke på skolen går ned med alderen, samtidig som det blir flere som kjøper mat på eller utenfor skolen, forteller Kaja i Melk.no. Hun påpeker at lunsj bidrar til en jevn måltidsrytme som igjen kan gi bedre konsentrasjonsevne, mindre sultfølelse, mer overskudd og bedre humør, og mer stabilt blodsukker. – I de nordiske anbefalingene for næringsstoffinntak anbefales det at 25 – 35 % av det daglige energiinntaket kommer fra lunsjen. En god matpakke skal holde barna mette resten av skoledagen, og samtidig bidra med de næringsstoffene som trengs for at barna skal vokse og utvikle seg.

Den tradisjonelle matpakken består typisk av brødskiver med pålegg, en frukt og/eller grønnsak og skolemelk. Dette er slett ikke utdatert, men et godt valg også for dagens barn og unge. En matpakke med to grove brødskiver gir fiber og langsomme karbohydrater, og inneholder viktige vitaminer og mineraler. Pålegget kan gjerne inneholde protein, for eksempel magert kjøttpålegg, fiskepålegg, egg eller ost, gjerne lettere. – Nøkkelhullsmerket kan være et godt hjelpemiddel når man skal velge pålegg. Produkter som er merket med Nøkkelhullet inneholder mindre fett, salt og sukker og mer fiber enn andre produkter i samme produktgruppe, tipser Kaja.

Ofte kan det være lett å ty til usunne valg i butikken ved lunsjtider, og man ender kanskje opp med en lunsj som i lengden ikke er så bra for helsen. For å unngå at lunsjen blir tilfeldig og ofte utilstrekkelig med tanke på innhold av næringsstoffer, kan det være lurt i blant å gjøre matpakken litt mer spennende ved å ta med for eksempel middagsrester, salat, omelett, pastasalat eller wraps. Barn som har skolemelk kan, som en variasjon til brødskivene, ta med en skje og frokostblanding i en boks og helle over skolemelken. Helsedirektoratet anbefaler mager melk til skolemåltidet. Vanlig lett-, ekstra lett eller skummet melk bør foretrekkes. Er det slik at man for eksempel ikke liker vanlig hvit melk, kan skolemelk med smak være et godt alternativ. Det finnes flere alternativer å velge i.

– Melk og juice utfyller næringsinnholdet i brødmåltidene på hver sin måte. Juice inneholder vitamin C og antioksidanter. En skolemelkkartong inneholder proteiner, kalsium, fosfor, magnesium, jod og B-vitaminer. Ekstra lett melk fra Q-meieriene og Tine er i tillegg beriket med vitamin D som kan hjelpe absorpsjonen av kalsium, avslutter Kaja i Melk.no.

Les også Halvparten av elevene drikker melk