Løp og spis!

Skjønhaug skole, Trøgstad: – Det er mat! Ropet lyder høyt utover skolegården, der mellomtrinnselevene akkurat har avsluttet dagens fellesaktivitet: eggeløp. – Yess, svarer elevene, de er klare for et varmt måltid. I dag står fiskeboller med hvit saus, kokte gulrøtter og poteter på menyen.

De løper først og spiser etterpå, elevene på Skjønhaug. ”Løp og spis” er navnet på skolens eget prosjekt som rommer massevis av fysisk aktivitet og sunn mat. Prosjektet kom i gang i 2013 etter initiativ fra Elisabeth Asplund, den gangen assisterende rektor, nå rektor. Hun er både glad i mat og opptatt av å skape trivsel for de vel 200 elevene. Det er hun overbevist om at de har klart.

Grønnsker er populært: Elevene spiser mye mer grønnsaker nå enn da de startet med Løp og spis.

Grønnsker er populært: Elevene spiser mye mer grønnsaker nå enn da de startet med Løp og spis.

– Bare se på hvor fint de har det når de sitter og spiser sammen, sier hun. I det nærmeste rommet ved skolekjøkkenet sitter seks og seks elever fra ulike klassetrinn sammen. De blir kjent og lærer å ta hensyn til hverandre. Det sosiale er en viktig del, i tillegg setter barna mer og mer pris på sunn mat. Grønnsakspisingen er tredoblet siden starten for tre år siden. – Vi blir litt høye på oss sjøl innimellom, sier rektor med et stort smil. – Vi var så fornøyde da all kyllingsalaten ble spist opp sist uke.

Dugnad for trivsel og helse
De ansatte på skolen deltar på ulike vis, i matlagingen, med servering, med organisering av kutting av frukt, som gjøres i klasserommene, eller i uteaktiviteter. Alle må bidra for at det skal fungere, og selv om det er litt mer arbeid, er gleden over trivsel og fellesskap motivasjon nok. – Du vet det er bra, når du ser på førsteklassingene, sier én av lærerne. Det er ingen tvil om at de trives.

”Løp og spis” har tatt form litt etter hvert. Prosjektet skal ivareta tre områder: fysisk aktivitet, ernæring og psykisk helse og trivsel. Felles måltid er det én dag i uka. Frukt og grønt får elevene hver dag. Aktive friminutt er et annet tilbud elevene setter pris på. Fra en velutstyrt aktivitetsbod i skolegården kan de velge mellom alt fra gigantiske sjakkbrikker til hockeykøller og være aktive hele friminuttet. I storefri har elevrådet ansvar for aktiviteter i skolegården.

Å hoppe seg fram til svaret i mattetimene er gøy og gir bedre helse. Foto: Julie Bøe

Å hoppe seg fram til svaret i mattetimene er gøy og gir bedre helse. Foto: Julie Bøe

Læring i bevegelse er også tatt i bruk på Skjønhaug. Det handler om å legge til rette for fysisk aktivitet i undervisningen i alle fag. Et eksempel er når de laveste trinnene hopper i tallrekker på gulvet for å lære å legge sammen eller trekke fra.

Fikk tilskudd og pris
Skjønhaug skole har deltatt aktivt i Atten tusen timer, et prosjekt i regi av Østfoldhelsa, som har gått over to skoleår (2014-16). Østfoldhelsa er et regionalt folkehelse-nettverk som er etablert for å realisere målene i folkehelsearbeidet i fylket. I 2015 ble skolen belønnet med 30.000 kroner i premie for ”Løp og spis”, som ble beste tiltak innenfor Atten tusen timer. Pengene ble brukt til utstyr som skal motivere elevene til å være aktive i friminuttene. Etter søknad fikk skolen samme år 192.000 til måltidsaktiviteter. (Du kan lese mer omfolkehelsearbeidet i Østfold på ostfoldhelsa.no)

Helsefremmende skole
I løpet av det siste skoleåret har lærerne og elevene på Skjønhaug skole sammen laget en flott bok med massevis av bilder om Løp og spis-prosjektet. Den ble lansert i juni 2016 og selges gjennom FAU på skolen. Samtidig ble det høytidelig markert at Skjønhaug skole er sertifisert som helsefremmende skole etter kriterier som er satt opp av Østfold fylkeskommune. Skolen får skryt av Fylkesmannen i Østfold for å være ”et glitrende eksempel på det å legge til rette for fysisk aktivitet og gode skolemåltider.”

Spisesalen er full av fornøyde og blide barn som spiser fiskeboller til lunsj.

Spisesalen er full av fornøyde og blide barn som spiser fiskeboller til lunsj.

Ny skole i 2017
Skolebygningen på Skjønhaug er gammel og sliten og skal erstattes av en ny skole før neste skoleår. Rektor ser fram til å ta i bruk nyskolen, der det blir storkjøkken og plass til at halvparten av elevene spiser i kantina samtidig. Slik det er nå, må de ta i bruk tre rom og likevel spise i to runder for å få det til å gå opp.

Rektor Elisabeth Asplund (t.h.) tok selv initiativ til måltidet og tar ansvar for bestilling og planlegging. Måltidet tilberedes på skolekjøkkenet av rektor, mat og helse-lærer og SFO-leder Carina Andersson.

Rektor Elisabeth Asplund (t.h.) tok selv initiativ til måltidet og tar ansvar for bestilling og planlegging. Måltidet tilberedes på skolekjøkkenet av rektor, mat og helse-lærer og SFO-leder Carina Andersson (t.v.).

Vi vil gjøre alt for å få til en fortsettelse på skolemåltidet, kanskje også en utvidelse til to dager i uka, sier Elisabeth Asplund. Hvor langt pengene rekker er hun ikke sikker på. Boksalget har gitt noen penger i kassen. Elevstyrt kantine hver fredag gir også inntekter. Rektor regner at gjennomsnittlig 2000 kroner i mat er det som må til for et måltid til 210 elever. Foreldrene er positive og innstilt på å bidra om nødvendig. Det ligger an til flere skolemåltider på Skjønhaug skole i årene som kommer.

Tekst og foto: Unn Karin Olsen

 

FAKTA:

Skjønhaug skole i Trøgstad er en 1–7-skole med ca. 210 elever (2016-2017)

Løp & spis-prosjektet gir elevene frukt og grønt hver dag og et felles måltid 1 gang i uka.

Maten lages av ansatte på skolen med rektor som primus motor. Innkjøp dekkes av regionale folkehelsemidler og av boksalg. Så langt er både frukt og måltid gratis for elevene.

Kontaktperson: Elisabeth Asplund, elisabeth.asplund@trogstad.kommune.no